هیئت یابن طه (عج) شهرستان رشت
هیئت یابن طه (عج) شهرستان رشت

هیئت یابن طه (عج) شهرستان رشت

فرهنگی ،اجتماعی

احادیث قرآنی

احادیث قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

عظمت قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: فضل القرآن على سائر الکلام کفضل الله على خلقه


رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برترى قرآن بر سایر سخنان مانند برترى خداوند است بربندگانش


بحارالانوار ج 92,ص 17


قرآن در کنار عترت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: انى تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بها لن تضلوا بعدى : کتاب الله و عترتى اهل بیتى لن یفترقا حتى یردا على الحوض


رسول خداصلی الله علیه و آله فرمود: من در میان شما دو چیز سنگین و (گرانبها) به یادگار مى گذارم، کتاب خدا و اهل بیت من، از هم جدا نمى شوند تا مرا نزد حوض کوثرملاقات کنند


بحارالانوار ج 2, ص 99


تعلیم و تعلم قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: خیارکم من تعلم القرآن و علمه

رسول خدا(ص) فرمود: بهترین شما کسانى هستند که قرآن را آموخته و به دیگران تعلیم مى دهند


بحارالانوار ج 92,ص 186


نگاه کردن به کلمات قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: النظر فى المصحف من غیر قراءة عبادة

رسول خدا صلی الله علیه و آله قرمود: نگاه کردن به صفحات قرآن (حتى بدون خواندن آن) عبادت است


بحارالانوار ج 99,ص 65



تلاوت از روى قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله : القراءة فى المصحف افضل من القراءة ظاهراً

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: تلاوت قرآن از روى آن با فضیلت تر از حفظ خواندن آن است


قرآن در احادیث اسلامى


قرائت قرآن با صوت نیکو

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: حسنوا القرآن باصواتکم فان الصوت الحسن یزید القرآن حسنا

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن را با صورت نیکو زینت دهید که صوت نیکو بر زیبایى قرآن مى افزاید


قرآن در احادیث اسلامى



صحیح خواندن قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اعربوا القرآن والتمسوا غرائبه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن را با اعراب صحیح بخوانید و عجائب آن را استخراج کنید


مستدرک ج 4, ص 372


عمل به دستورات قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ما آمن بالقرآن من استحلّ محارمه

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ایمان نیاورده است به قرآن کسى که حلال بداند چیزهاى را که قرآن حرام کرده است


بحارالانوار ج 77, ص 160



تلاوت قرآن در خانه

قال النبى صلی الله علیه و آله
نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا" کما فعلت الیهود والنصارى, صلوا فى الکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا کثر فیه تلاوة القرآن کثر خیره و امتع اهله و اضاء لاهل السماء کما تضیى نجوم السماء لاهل الدنیا


پیامبر گرامىصلی الله علیه و آله فرمود
نورانى کنید خانه هاى خودتان را به تلاوت قرآن و آن را قبرستان قرار ندهید مانندکارى که یهود و نصارى کردند, نماز را در کلیساها و (کنیسه ها) خواندند و خانه هاى خود را معطل گذاشتند, پس به درستى که اگر زیاد شود تلاوت قرآن در خانه اى خیر و وسعت براى اهل آن زیاد مى شود و آن خانه مى درخشد و به اهل آسمان نور مى دهد, آنچنان که ستاره هاى آسمان به اهل زمین نور مى دهد و مى درخشد


بحارالانوار ج 92, ص 200


احترام به قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من وقّر القرآن فقد وقّر الله و من لم یوقر القرآن فقد استخف بحرمة الله، حرمة القرآن على الله کحرمة الوالد على الولد

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که از قرآن تجلیل کند, از خدا تجلیل کرده و کسى که قرآن را تجلیل نکند به حریم خدا اهانت کرده است، حرمت و قدر قرآن نزد خدا مانند برترى پدر بر فرزند است


بحارالانوار ج 92, ص 17



مسواک زدن

قال رسول اله صلى الله علیه و آله: نظفوا طریق القرآن قالوا: یا رسول الله: و ما طریق القرآن؟ قال: افواهکم ، قالوا: بماذا؟ قال بالسواک

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جاده قرآن را پاکیزه کنید، سوال شد: یا رسول الله جاده قرآن کدام است؟ فرمود: دهان، سوال شد: به چه ترتیب؟ فرمود با مسواک زدن


بحارالانوار ج 76, ص 135


با خضوع خواندن قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اقراوا القرآن ما ائتلفت علیه قلوبکم, و لانت علیه جلودکم, فاذا اختلفتم فلستم تقراونه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مادامى که در تلاوت قرآن قلوب شما نرم مى شود و در خود احساس خضوع مى کنید قرآن بخوانید و در غیر این صورت حق تلاوت را اداء نکرده اید


قرآن در احادیث اسلامى


تدبر و اندیشیدن در آیات

قال على علیه السلام : الا لا خیر فى قرائة لا تدبر فیها

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: آگاه باشید که درتلاوت قرآن بدون تدبرخیرى نیست


قرآن در احادیث اسلامى


وضو داشتن

قال على علیه السلام: لایقرأ العبد القرآن اذا کان على غیر طهور حتى یتطهر

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: هنگامى که وضو ندارید قرآن نخوانید


نزول قرآن در سه بخش

عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَقُولُ نَزَلَ الْقُرْآنُ أَثْلَاثاً، ثُلُثٌ فِینَا وَ فِى عَدُوِّنَا وَ ثُلُثٌ سُنَنٌ وَ أَمْثَالٌ وَ ثُلُثٌ فَرَائِضُ وَ أَحْکَامٌ

اصبغ بن نباته گوید: شنیدم از امیرالمؤ منین علیه السلام که مى فرمود: قرآن در سه بخش نازل شده یک بخش آن درباره ما و دشمنان ما است ، و بخش ‍ دیگر در سنتها و امثال است ، و بخش سوم در واجبات و احکام است


اصول کافى جلد 4 ص/ 435 ح/ 2


قرآن و گنج

عَنِ الزُّهْرِى قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَکُلَّمَا فُتِحَتْ خِزَانَةٌ یَنْبَغِى لَکَ أَنْ تَنْظُرَ مَا فِیهَا

زهرى گوید: از حضرت على بن الحسین علیهما السلام شنیدم که مى فرمود: آیه هاى قرآن گنجینه هائى است ، پس هرگاه در یک گنجینه را گشودى شایسته است که بدانچه در آن است نظرى بیفکنى


اصول کافى جلد 4 ص/ 412 ح/2



با قرآن چه کردیم

قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا أَوَّلُ وَافِدٍ عَلَى الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ کِتَابُهُ وَ أَهْلُ بَیْتِى ثُمَّ أُمَّتِى ثُمَّ أَسْأَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ بِأَهْلِ بَیْتِى

حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من نخستین کسى هستم که روز قیامت بر خداى عزیز جبار وارد می شوم و با کتابش و اهل بیتم ، سپس امتم (وارد شوند) پس از ایشان بپرسم چه کردید با کتاب خدا و اهل بیت من ؟


اصول کافى جلد 4 ص / 400 ح/ 4


نتیجه خواندن قرآن در شب

عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ‍ مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آیَاتٍ فِى لَیْلَةٍ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغَافِلِینَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِینَ آیَةً کُتِبَ مِنَ الذَّاکِرِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْقَانِتِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَیْ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ ثَلَاثَ مِائَةِ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْفَائِزِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آیَةٍ کُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ الْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ الْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِیرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَکْبَرُهَا مَا بَیْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ


حضرت باقر علیه السلام فرمود: که رسول خدا (ص ) فرموده :
هرکس در یک شب ده آیه از قرآن بخواند از غافلین نوشته نشود و هرکس پنجاه آیه بخواند در زمره ذاکرین نوشته شود و هر کس صد آیه بخواند در زمره قانتین نوشته شود و هرکس دویست آیه بخواند از خاشعین نوشته شود و هر کس سیصد آیه بخواند از فائزین نوشته شودو هر کس پانصد آیه بخواند از جمله مجتهدین نوشته شود و هر کس هزار آیه بخواند براى او (ثواب انفاق ) یک قنطار از طلا نوشته شود و قنطار پانزده هزار مثقال طلا است ، که هر مثقالى بیست و چهار قیراط است که کوچکترین آنها باندازه کوه احد و بزرگترین آنها باندازه آنچه میان زمین و آسمان است


اصول کافى جلد 4 ص/ 415 ح/ 5


قرآن خواندن جوان

قال الصادق علیه السلام: من قرا القرآن و هو شاب مومن, اختلط القرآن بلحمه و دمه

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که قرائت قرآن کند در حالى که جوان با ایمان باشد قرآن با گوشت و خونش آمیخته مى شود


الکافى ج 2,ص 603


کسانى که قرآن را به زحمت یاد مى گیرند

قال الصادق علیه السلام: ان الذى یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه قله حفظ له اجران


امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که کشش حافظه اش کم است و با مشقت قرآن را فرا مى گیرد دو اجر دارد


بحارالانوار ج 92, ص 202



تلاوت قرآن توام با اخلاص

قال الصادق علیه السلام: ان من الناس من یقرا القرآن لیقال: فلان قارى و منهم من یقرا القرآن لیطلب به الدنیا ولا خیر فى ذلک و منهم من یقرا القرآن لینتفع به فى صلاته و لیله و نهاره

امام صادق علیه السلام فرمود: پاره اى از مردم قرآن تلاوت مى کنند که گفته شود چه خوب مى خواند و برخى قرآن مى خوانند براى تامین معاش. در این دو دسته خیرى نیست. ولى بعضى از مردم قرآن مى خوانند که از راهنمایى هاى او بهره مند شوند و در نماز و در حال و شب و روز از آیات الهام بخش قرآن بهره معنوى و فکرى بردارند


قرآن در احادیث اسلامى


استعاذه پیش از تلاوت قرآن

قال الصادق علیه السلام: اغلقوا ابواب المعصیة بالاستعاذة، وافتحوا ابواب الطاعة بالتسمیة

امام صادق علیه السلام فرمود: درهاى معصیت را با گفتن(اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) ببندید و درهاى طاعت را با (بسم الله الرحمن الرحیم) بگشایید


بحارالانوار ج 92, ص 216


قرآن چراغ هدایت

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ فِیهِ مَنَارُ الْهُدَى وَ مَصَابِیحُ الدُّجَى فَلْیَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ یَفْتَحُ لِلضِّیَاءِ نَظَرَهُ فَإِنَّ التَّفَکُّرَ حَیَاةُ قَلْبِ الْبَصِیرِ کَمَا یَمْشِى الْمُسْتَنِیرُ فِى الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: همانا این قرآن (کتابى ) است که در آن است جایگاه نور هدایت و چراغهاى شب تار، پس شخص تیز بین باید که در آن دقت کند و براى پرتوش نظر خویش را بگشاید، زیرا که اندیشه کردن زندگانى دل بینا است ، چنانکه جویاى روشنى است در تاریکى ها به سبب نور راه بپیماید


اصول کافى جلد 4 ص / 400 ح/ 5


دفاتر اعمال و قرآن

عَنْ یُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام
إِنَّ الدَّوَاوِینَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ دِیوَانٌ فِیهِ النِّعَمُ، وَ دِیوَانٌ فِیهِ الْحَسَنَاتُ، وَ دِیوَانٌ فِیهِ السَّیِّئَاتُ فَیُقَابَلُ بَیْنَ دِیوَانِ النِّعَمِ، وَ دِیوَانِ الْحَسَنَاتِ فَتَسْتَغْرِقُ النِّعَمُ عَامَّةَ الْحَسَنَاتِ، وَ یَبْقَى دِیوَانُ السَّیِّئَاتِ فَیُدْعَى بِابْنِ آدَمَ الْمُؤْمِنِ لِلْحِسَابِ فَیَتَقَدَّمُ الْقُرْآنُ أَمَامَهُ فِى أَحْسَنِ صُورَةٍ فَیَقُولُ یَا رَبِّ أَنَا الْقُرْآنُ وَ هَذَا عَبْدُکَ الْمُؤْمِنُ قَدْ کَانَ یُتْعِبُ نَفْسَهُ بِتِلَاوَتِى وَ یُطِیلُ لَیْلَهُ بِتَرْتِیلِى وَ تَفِیضُ عَیْنَاهُ إِذَا تَهَجَّدَ فَأَرْضِهِ کَمَا أَرْضَانِى قَالَ فَیَقُولُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ عَبْدِى ابْسُطْ یَمِینَکَ فَیَمْلَؤُهَا مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ وَ یَمْلَأُ شِمَالَهُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ثُمَّ یُقَالُ هَذِهِ الْجَنَّةُ مُبَاحَةٌ لَکَ فَاقْرَأْ وَ اصْعَدْ فَإِذَا قَرَأَ آیَةً صَعِدَ دَرَجَة
ً


یونس بن عمار گوید: که حضرت صادق علیه السلام فرمود
دفترها در روز قیامت سه دفتر است دفترى که نعمتها در آن ثبت شده و دفترى که کارهاى نیک در آنست و دفترى که کارهاى بد در آن ثبت است پس دفتر نعمتها را با دفتر کارهاى نیک برابر کنندو نعمتها همه کارهاى نیک را فراگیرد و در خود فرو بردو دفتر کارهاى بد بجا ماند پس آدمیزاده مؤ من را براى حساب بخوانند و قرآن در بهترین صورتى پیش رویش در آید و گوید: بار پروردگارا من قرآنم و این بنده مؤ من تو است که خود را براى خواندن من به تعب مى انداخت ، و شب خود را با آهنگ خوش و هموار خواندن من دراز مى کرد و دیدگانش در هنگام نماز شب اشک ریزان بود، چنانچه مرا خشنود ساختى او را هم خشنود کن
امام فرمود: پس خداى عزیز جبار می فرماید: اى بنده من دست راستت را باز کن و خداوند آنرا از رضوان خود و دست چپش را از رحمت خود پر کند سپس باو گفته شود: این بهشت براى تو مباح است پس قرآن بخوان و بالا برو پس هرگاه یک آیه بخواند یک درجه بالا رود


اصول کافى جلد 4 ص/ 402 ح/ 12



حاملان قرآن

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَمَلَةُ الْقُرْآنِ عُرَفَاءُ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الْمُجْتَهِدُونَ قُوَّادُ أَهْلِ الْجَنَّةَ وَ الرُّسُلُ سَادَةُ أَهْلِ الْجَنَّةَ


حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا (ص ) فرمود: حاملین قرآن نمایندگان و سرپرستان اهل بهشتند، و مجتهدان جلو داران اهل بهشتند، و پیامبران آقایان اهل بهشتند


اصول کافى جلد 4 ص/ 409 ح/ 11


یاد گرفتن قرآن

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ یَنْبَغِى لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا یَمُوتَ حَتَّى یَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ یَکُونَ فِى تَعْلِیمِهِ


حضرت صادق علیه السلام فرمود: براى مؤ من شایسته است که نمیرد تا قرآن را یاد گیرد یا در کار یاد گرفتنش باشد


اصول کافى جلد 4 ص/ 409 ح/ 3



خواندن قرآن در هر روز

عَنْ اَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ یَنْبَغِى لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَنْظُرَ فِى عَهْدِهِ وَ أَنْ یَقْرَأَ مِنْهُ فِى کُلِّ یَوْمٍ خَمْسِینَ آیَةً


حضرت صادق علیه السلام فرمود: قرآن عهد خداوند و فرمان او است بر خلقش پس سزاوار است براى شخص مسلمان که در این عهد و فرمان خدا نظر افکند و روزى پنجاه آیه از آن بخواند

اصول کافى جلد 4 ص/ 412 ح/ 1 


خانه های قرآنی

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام :
الْبَیْتُ الَّذِى یُقْرَأُ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ یُذْکَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ تَکْثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِکَةُ
وَ تَهْجُرُهُ الشَّیَاطِینُ وَ یُضِى ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِى ءُ الْکَوَاکِبُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ إِنَّ الْبَیْتَ الَّذِى لَا یُقْرَأُ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ لَا یُذْکَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ تَقِلُّ بَرَکَتُهُ وَ تَهْجُرُهُ الْمَلَائِکَةُ وَ تَحْضُرُهُ الشَّیَاطِین
ُ

و نیز فرمود علیه السلام : که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود
خانه اى که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خداى عزوجل (و یاد او) در آن بشود برکتش ‍ بسیار گردد و فرشتگان در آن بیایند و شیاطین از آن دور شوند و براى اهل آسمان مى درخشد چنانچه ستارگان براى اهل زمین مى درخشدو خانه اى که در آن قرآن خوانده نشود و ذکر خداى عزوجل در آن نشود برکتش کم شود و فرشتگان از آن دور شوند و شیاطین در آن حاضر گردند

اصول کافى جلد 4 ص/ 413 ح/ 3


خواندن قرآن از روى آن

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا یُصَلِّى فِیهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَیْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیْهِ الْغُبَارُ لَا یُقْرَأُ فِیهِ

و نیز فرمود علیه السلام : سه چیز است که بدرگاه خداى عزوجل شکایت کند مسجد ویرانى که اهلش در آن نماز نخوانند، و دانشمند عالمى که میان نادانها و جهال باشد و قرآنى که گرد بدان نشسته و کسى آنرا نخواند


اصول کافى جلد 4 ص/ 417 ح/ 3


نگاه به قرآن و عبادت

إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّى أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِى فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِى أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِى الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِى بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِى الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِى الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ


اسحاق بن عمار گوید: بحضرت صادق علیه السلام عرض کردم : قربانت گردم من قرآن را حفظ دارم آنرا از حفظ بخوانم بهتر است یا از روى قرآن ؟ فرمود: بلکه آنرا بخوان و نگاه بقرآن کن (و از روى آن بخوان ) که بهتر است ، آیا نمی دانی که نگاه کردن در قرآن عبادت است ؟

اصول کافى جلد 4 ص/ 418 ح/ 5


ترتیل قرآن با صداى خوش

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ص بَیِّنْهُ تِبْیَاناً وَ لَا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعْرِ وَ لَا تَنْثُرْهُ نَثْرَ الرَّمْلِ وَ لَکِنْ أَفْزِعُوا قُلُوبَکُمُ الْقَاسِیَةَ وَ لَا یَکُنْ هَمُّ أَحَدِکُمْ آخِرَ السُّورَةِ

عبداللّه بن سلیمان گوید: از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم از گفتار خداى عزوجل (که فرماید:) ((و رتل القرآن ترتیلا)) فرمود: امیرالمؤ منین صلوات اللّه علیه فرموده : یعنى او را خوب بیان کن و همانند شعر آنرا به شتاب مخوان ، و مانند ریگ (هنگام خواندن ) آنرا پراکنده مساز، ولى دلهاى سخت خود را بوسیله آن به بیم و هراس افکنید، و همت شما این نباشد که سوره را به آخر رسانید؛ یعنى همت خود را در تدبر و تاءمل در آیات و بکار بستن و عمل کردن آنها قرار دهید نه باینکه سوره را بآخر رسانید

اصول کافى جلد 4 ص/ 418 ح/ 1


مدت زمان ختم قرآن

عَنْ عَلِى بْنِ أَبِى حَمْزَةَ قَالَ سَأَلَ أَبُو بَصِیرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَا حَاضِرٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى لَیْلَةٍ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى لَیْلَتَیْنِ فَقَالَ لَا حَتَّى بَلَغَ سِتَّ لَیَالٍ فَأَشَارَ بِیَدِهِ فَقَالَ هَا ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله کَانَ یَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى شَهْرٍ وَ أَقَلَّ إِنَّ الْقُرْآنَ لَا یُقْرَأُ هَذْرَمَةً وَ لَکِنْ یُرَتَّلُ تَرْتِیلًا إِذَا مَرَرْتَ بِآیَةٍ فِیهَا ذِکْرُ النَّارِ وَقَفْتَ عِنْدَهَا وَ تَعَوَّذْتَ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ فَقَالَ أَبُو بَصِیرٍ أَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى رَمَضَانَ فِى لَیْلَةٍ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى لَیْلَتَیْنِ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى ثَلَاثٍ فَقَالَ هَا وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ نَعَمْ شَهْرُ رَمَضَانَ لَا یُشْبِهُهُ شَیْءٌ مِنَ الشُّهُورِ لَهُ حَقٌّ وَ حُرْمَةٌ أَکْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ مَا اسْتَطَعْتَ

على بن ابى حمزه گوید: ابوبصیر از امام صادق علیه السلام پرسید و من نیز در خدمتش بودم و عرضکرد: قربانت شوم ! من قرآن را در یک شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرضکرد: در دو شب ؟ فرمود: نه ، تا رسید بشش شب با دست اشاره کرده فرمود:ها (یعنى آرى بخوان ) سپس حضرت صادق علیه السلام فرمود: اى ابا محمد آنان که پیش از شماها بودند از اصحاب محمد صلی الله علیه و آله قرآن را در یک ماه و کمتر مى خوانند، قرآن را بشتاب و سرعت نباید خواند بلکه باید هموار و شمرده خوانده شود، و هرگاه بآیه اى برخورد کردى که در آن ذکر دوزخ است نزد آن بایستى و از دوزخ بخدا پناه برى ، پس ابو بصیر عرضکرد: در ماه رمضان قرآن را در یک شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرضکرد: در دو شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرضکرد: در سه شب بخوانم ؟ فرمود: آرى بخوان و با دست خود اشاره کرد آرى ماه رمضان (ماهى ) است که هیچکدام از ماهها بدو نمانند براى آن ماه حق و حرمتى است ، (و در آن ماه ) نماز هر چه توانى بخوان


اصول کافى جلد 4 ص/ 423 ح/ 5


نهى از نخواندن سوره توحید در نمازهاى پنجگانه

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ مَضَى بِهِ یَوْمٌ وَاحِدٌ فَصَلَّى فِیهِ بِخَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ لَمْ یَقْرَأْ فِیهَا بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قِیلَ لَهُ یَا عَبْدَ اللَّهِ لَسْتَ مِنَ الْمُصَلِّینَ


امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس یک روز تمام بر او بگذرد و نمازهاى پنج گانه را بخواند و در آن نمازها قل هو اللّه احد نخواند باو گفته شود: اى بنده خدا تو از نمازگزاران نیستى

اصول کافى جلد 4 ص/ 428 ح/ 10


دعاى پیش از خواندن قرآن

منقول از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
اللهم بالحق انزلته و بالحق نزل, اللهم عظم رغبتى فیه واجعله نورا" لبصرى وشفاء لصدرى و ذهابا" لهمى و غمى و حزنى, اللهم زین به لسانى و جمل به وجهى و قو به جسدى وثقل به میزانى, وارزقنى تلاوته على طاعتک آناء اللیل واطراف النهار, واحشرنى مع النبى محمد وآله الاخیار


بار خدایا قرآن را به حق نازل کردى و به درستى هم نازل شده, بار الها میل و رغبت مرا به قرآن بزرگ گردان و آن را روشنایى دیده و شفاى دل و برنده غم و غصه و اندوهم قرار ده, خداوندا زبانم را به خواندن قرآن زینت ده و چهره ام را به سبب آن نیکویى بخش و پیکرم را به پیروى آن نیرومند فرما و میزان علمم را به تبعیت آن سنگین گردان و خواندن قرآن را شب و روز با توفیق فرمانبردارى روزیم فرما و مرا با پیغمبرت حضرت محمد(ص) و آل برگزیده اش محشور گردان


دعا ختم قرآن

منقول از امام صادق علیه السلام
اللهم انى قد قرئت ما قضیت من کتابک الذى انزلته على نبیک الصادق صلى الله علیه و اله, فلک الحمد ربنا, اللهم اجعلنى ممن یحل حلاله و یحرم حرامه و یومن بمحکمه و متشابهه, و اجعله لى انسا فى قبرى وانسا فى حشرى, واجعلنى ممن یرقى بکل آیه قراها درجه فى اعلى علیین برحمتک یا ارحم الراحمین


بارالها به راستى و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردى در کتابى که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادى, اى پروردگار ما ستایش وثناء مخصوص تواست, بار خدایا مرا از آنانى که حلال قرآن را حلال و حرام آن را حرام مى دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار بده و قرآن را مونس در قبر و روز بازپسین من گردان . و مرا از کسانى بگردان که هر آیه اى مى خواند , درجه اى در بالاترین درجات بهشت به او عطا کنند , به رحمتت اى رحیم ترین رحیمان


بحارالانوار ج 92, ص 206



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد