آسیب شناسی انقلاب اسلامی در حوزه نهادینه سازی فرهنگ دینی:
چکیده/ خلاصه:
آسیب شناسی انقلاب اسلامی در حوزه نهادینه سازی فرهنگ دینی در صدد بررسی و شناخت آفات و آسیب هایی است که عناصر شکل دهنده و سازنده انقلاب را تحت تأثیر خود قرار دادهاند و بعضا مانند غباری ، روی حقیقت و گوهر ناب انقلاب اسلامی را پوشاندهاند.
آسیبها، صرفنظر از میزان تخریب و خسارتی که به مسائل و باورهای انقلابی افراد وارد میسازند و مسائل روبنایی فرهنگ اسلامی را مورد هجوم قرار میدهند، آنچنان در متن و جوهره فرهنگ جامعه نفوذ میکند که می تواند مقاومت برخی افراد رادر برابر مفاسد تضعیف کند.
این قبیل کنشها به تدریج نهادینه شده و در نتیجه به استحاله فرهنگ اصیل انقلابی و رایج در جامعه اسلامی پرداخته و سرانجام منجر به شکلگیری نوع جدیدی از فرهنگ غیر میشوند که با فرهنگ اولیه و اصیل انقلاب اسلامی تفاوت بارز دارند. خطر کمرنگ شدن ارزشهای والای فرهنگ انقلاب اسلامی و یا حتی خطر تخریب و تضعیف بخش اعظمی از آن، ممکن است از بطن جامعه متوجه ساختار فرهنگی جامعه شود و در برابر ارزشهای وارداتی فرهنگ بیگانه (تهاجم فرهنگی غرب )سست و تضعیف گردد.
به هر حال چون، فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی یک جریان ارزشمند و پویایی است که با تحول جهانبینی مردم ایران توسط حضرت امام خمینی (ره) پدید آمده و تداوم دارد و رمز جاودانگی این انقلاب را باید در قدرت راهبردی نظام مترقی مبتنی برولایت فقیه ، همراهی و پایداری مردم و مسئولان دلسوز کشوربر آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی دانست . بنابراین اگر بحث آسیبشناسی فرهنگ انقلاب اسلامی مطرح می شود به این معنا نیست که این انقلاب از درون دارای عیب و نقص بوده است و اکنون این نواقص هویدا گردیدهاند، بلکه به این علت است که در اثر سوء مدیریت، موازی کاری و سهلانگاری برخی از متولیان، شرایط انقلاب اسلامی و هجمه های بیامان دشمنان خارجی و ایادی داخلی آنها بویژه در حوزه جنگ فرهنگی آسیب هایی رابر پیکره آن وارد نموده است که با شناخت دقیق آنها میتوان راه کارهای مقابله را ترسیم کرد.
کلید واژه : انقلاب اسلامی ، فرهنگ دینی ،اسلام ،غرب ،تهاجم فرهنگی ،آسیب شناسی،
ادامه مطلب ...
پدر
شیخ حسنعلی اصفهانی(ره) فرزند علی اکبر فرزند رجبعلی مقدادی اصفهانی(ره)، در خانواده زهد و تقوی و پارسائی چشم به جهان گشود، پدر وی مرحوم ملاّ علی اکبر، مردی زاهد و پرهیزگار و معاشر اهل علم و تقوی و ملازم مردان حق و حقیقت بود و در عین حال از راه کسب، روزی خود و خانواده را تحصیل می کرد و آنچه عاید او می شد، نیمی را صرف خویش و خانواده می کرد و نیم دیگر را به سادات و ذراری حضرت زهرا علیها السلام اختصاص می داد.
در سال 1269 هجری قمری، دختری به وی عنایت شد که مادرش تا چهار ماه پس از وضع حمل حتی قطره ای شیر در سینه نداشت و آنچه دوا و دعا کردند، مؤثر نیفتاد. تا یکی از دوستان، او را به سوی مردی صاحب نفس به نام حاج محمد صادق تخته پولادی هدایت کرد.
زندگینامه حضرت ابوالفضل العباس (ع)
عباس،فرزند علی و امّ البنین، در روز
چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.مادرش فاطمه،
دختر حزام بن خالد بود که نیاکانش همه از دلیر مردان عرب بوده
و در شجاعت و دلیری در دنیای عرب مشهور بوده اند. ادامه مطلب ...
آفرینش هماره در دامان مادران می شکفد و در دستان تربیت آنان به رشد و بالندگی می رسد. و این برق مهر و عاطفه است که در نگاه به انتظار نشسته آنان نمایان است. شجاعت، ادب، ایثار و هزاران صفت نیک که در رگهای کودکان جاری است سرچشمه در وجود نیکو مادرانی دارد که خوبیهای هستی قسمتی از ارث آنان است. و همیشه تاریخ، مادران برجسته، این بهشتیان زمینی، مادر خوبیها و جوانمردیها و رشادتها بوده اند. با نگاهی، هر چند گذرا، به کتاب قطور تاریخ، برگهای زرّینی خواهیم یافت که به دست توانای بزرگ مردان بشریت نگاشته شده است. دقت در این سطور ما را به حقیقتی ژرف می رساند و آن اینکه این سطور نگاشته شده در پی سرمشقی است که مادران برای فرزندان خویش نوشته اند. سرمشقی از صفات والای انسانی. از میان جوانمردان جاودانه تاریخ، عباس بن علی(ع)، تندیس ادب و شجاعت، درخششی دارد به وسعت تمامی هستی و این درخشندگی نخواهد بود مگر از پشت چهره مهربان و برجسته مادری به نام ام البنین. اینک بر آن شدیم تا ام البنین، مادر فضیلتها را که به عباس جاودانگی بخشید شناخته و از زندگانی درس آموز وی توشه هایی از آزادگی و ادب و شجاعت و بصیرت و ... بر گیریم. |